AXI's self service solutions AXI Retail Cloud Suite
17/04/2023

Happy customers - 7 onmisbare tips voor een geweldige self-checkout ervaring 

De consument doet het zelf

 

De consument wil tegenwoordig steeds meer zelf doen, zoals kopen en afrekenen via self-scan en self-checkout (SCO). Dit geeft een gevoel van vrijheid, snelheid én totale controle over het aankoop- en afrekenproces waarbij niemand - in het ideale scenario - meer in de rij hoeft te staan. 

 

85% van de consumenten rekent af via self-checkout oplossingen. Alleen als klanten met cash willen betalen, gaan ze naar de gewone kassa. Naast de voordelen voor de consument, kunnen ook de shops profiteren van een efficiëntere inzet van medewerkers. Niemand hoeft de hele dag achter de kassa te zitten, omdat een flexibele medewerker in de winkel meerdere kassa’s kan controleren of elders op de winkelvloer ingezet kan worden om klanten te ondersteunen.

 

Dit heeft de vraag naar ‘instore self service customer facing applicaties’ doen stijgen en heeft een grote impact op de productontwikkeling en de roadmap van het AXI Retail Cloud Suite platform.

TIP 1

Intuïtieve interface is key

 

De interface van een self-checkout (SCO) moet intuïtief en gemakkelijk te gebruiken zijn, zelfs voor klanten die niet technisch onderlegd zijn. Het scherm moet overzichtelijk zijn, de getoonde informatie summier, maar toch volledig, en alle handelingen moeten logisch zijn. Duidelijke instructies en aanwijzigingen zorgen ervoor dat klanten begeleid worden in elke stap van het proces.

 

AXI werkt met ervaren UX/UI designers die de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van de self-checkouts garanderen. De ontwerpen zorgen voor verbinding met de consument en zijn bijzonder fraai en zakelijk. Het ontwerp is steeds persoonlijk en gebaseerd op de huisstijl van uw organisatie.  

TIP 2

Performance is cruciaal

 

Een goede performance is een must. De consument moet snel kunnen scannen, barcodes moeten razendsnel gelezen worden en vervolgens meteen de relevante productinformatie en promoties tonen.

 

Tot slot moet ook het wegen van artikelen vlot gaan. Dit vraagt om adequate scan-technologie die snel en nauwkeurig is in combinatie met een razendsnelle promotie engine en lokale rekenkracht van de computer die in de SCO zit.

TIP 3

Zorg voor voldoende ruimte 

 

Het kassameubel moet ruim genoeg zijn om klanten en hun artikelen op te vangen. De bagageruimte moet gemakkelijk toegankelijk zijn en groot genoeg zijn om alle soorten producten te scannen, inclusief grote of zware artikelen. Ook de loop naar de uitgang is belangrijk. Verwerkt de klant zijn aankopen van links naar rechts, of andersom? Dit heeft te maken met de locatie van de SCO in het looppad. 

 

Om de meest geschikte opstelling te bepalen, werkt AXI samen met de experts van PanOston, Europees marktleider en trendsetter op het gebied van SCO meubels. 

 

Ontdek AXI & PanOston

TIP 4

Zorg voor duidelijkheid

 

De interactie met de consument is zeer relevant. Ten eerste werkt AXI altijd met een lamp boven iedere SCO, wat de beschikbaarheid van een kassa eenvoudig aangeeft voor de consument. Zeker als je werkt met ‘eilanden’ waar tegelijkertijd meerdere SCO’s actief zijn, is dit belangrijk. Groen geeft aan dat de SCO beschikbaar is, blauw toont aan dat deze bezet is.

 

Ten tweede zorgt AXI er voor dat de communicatie tijdens het proces duidelijk is. Een helder geluidssignaal geeft aan dat een artikelscan of een betaling is gelukt. 

 

Wie kassa’s aanbiedt die bemand zijn door een kassamedewerker en ook self-checkouts voorziet, doet er goed aan te onthouden dat consumenten zich vaak laten leiden door andere consumenten. Is het niet druk in de winkel, dan kiezen consumenten voor de kassamedewerker. Als die eenmaal bezig is met een transactie en er komt een volgende klant redeneert die 'ik schuif daar ook even aan'. Op dat moment zal het bij de bemande kassa druk blijven. Andersom werkt het net zo. Is het druk dan kiezen meer klanten voor de SCO. En dat voorbeeld wordt dan weer gevolgd door andere klanten.

TIP 5

Locatie is bepalend voor het type self-checkout

 

De ene winkel leent zich meer voor een self-checkout dan de andere. In een omgeving waar met een lopende band gewerkt wordt, ligt een SCO het meest voor de hand. Denk aan supermarkten, tuincentra of drogisterijen. AXI ziet dat in die winkels de SCO al helemaal is ingeburgerd. 

 

In winkels waar met een toonbank wordt gewerkt, is vaak meer ruimte voor het echte verkoopgesprek. Denk aan speelgoedwinkels, warenhuizen, de parfumerie of meubelzaken. De klant wil geholpen worden en de toonbank dient enkel als herkenbaar punt om af te rekenen en producten te detaggen. In deze winkels, ligt een hybride SCO meer voor de hand. 

 

Bij de hybride SCO heeft de consument (en de winkelmedewerker) de keuze: zelf scannen en afrekenen of hulp krijgen van de winkelmedewerker. Met de hybride SCO heeft AXI een unieke positie op de markt

 

Ontdek de ervaring van Relay

TIP 6

Zorg voor real-time monitoring en een controle functie

 

Een van de voordelen van een SCO eiland, is dat één winkelmedewerker meerdere SCO’s tegelijkertijd in de gaten kan houden. Dit draagt bij aan een oplossing voor mogelijk personeelstekort. AXI merkt echter wel op dat het regelmatig gebeurt dat consumenten een product vergeten te scannen. Of dat het geen barcode heeft, waardoor ze het product moeten zoeken in een productklapper. En dat kan lastig zijn. 

 

Om derving te voorkomen, adviseert AXI om de Supervisor Mode te activeren. De winkelmedewerker heeft dan een PDA om live mee te kunnen kijken en om de SCO applicatie van op afstand te deblokkeren, bijvoorbeeld bij een melding dat er een Nix-18 controle moet plaatsvinden. 

 

Met de Supervisor mode kan ook snel en eenvoudig een rescan worden gedaan, om te controleren of alle artikelen gescand zijn. 

TIP 7

Kies voor veilige betalingsmogelijkheden

 

Het self-checkout systeem moet veilige betaalopties bieden, zoals credit/debit cards en mobiele betalingen.

 

Dit helpt fraude te voorkomen en zorgt ervoor dat transacties snel en soepel worden verwerkt.

Ontdek AXI's vier self service oplossingen

Het Retail Cloud Suite platform biedt retailers verschillende front-ends aan: selfcheck-out - self order kiosk - hybride self-checkout - mPOS

 

Gebruik ze afzonderlijk of combineer ze om uw klanten de beste ervaring aan te bieden.

AXI Self Checkout AXI Retail Cloud Suite

Self-checkout

 

Met AXI's self-checkout kunnen klanten zelf producten scannen en afrekenen. De nadruk ligt op snelheid.

 

  • gebruiksvriendelijke front-end
  • speedy customer journey
AXI Self Order Kiosk AXI Retail Cloud Suite

Self Order Kiosk

 

Met AXI's Self Order Kiosk kunnen klanten zelf hun producten bestellen en direct afrekenen.

 

  • korte wachttijd
  • betere klantbeleving
AXI Hybrid Self-Checkout AXI Retail Cloud Suite

Hybride SCO

 

Met de unieke hybride self-checkout POS oplossing kan de klant zelf snel afrekenen. Tegelijk kan de winkelmedewerker via het andere scherm assisteren. De medewerker kan niet alleen de transactie checken maar ook de transactie overnemen om zo de klant extra service te bieden.

 

  • klant kiest zelf
  • meer interactie met de klant
     

De ideale oplossing voor toonbankwinkels bij o.a. fashion, speelgoed en tijdschriften.

AXI mobile POS AXI Retail Cloud Suite

mPOS

 

AXI's mobile POS biedt winkelmedewerkers de mogelijkheid om snel een extra afrekenpunt op te zetten.

 

  • seamless checkout experience
  • snel en alternatief proces
     

Geschikt voor o.a. low volume stores met veel klantinteractie of als add-on/vervanger van een traditionele POS.

 

Maak kennis met onze retailklanten

AXI Retail Cloud Suite customer ANWB
AXI Retail Cloud Suite customer Dille & Kamille
AXI Retail Cloud Suite customer de Bijenkorf
AXI Retail Cloud Suite customer Intratuin
AXI Retail Cloud Suite customer VodafoneZiggo
AXI Retail Cloud Suite customer Prenatal
AXI Retail Cloud Suite customer NS Stations
AXI Retail Cloud Suite customer Kiosk
AXI Retail Cloud Suite customer NS Stations Huiskamer
AXI Retail Cloud Suite customer Julia's
AXI Retail Cloud Suite customer Lagardere Travel Retail
AXI Retail Cloud Suite customer Natoo
AXI Retail Cloud Suite customer Smullers
AXI Retail Cloud Suite customer Relay
AXI Retail Cloud Suite customer YoSushi
AXI Retail Cloud Suite customer Intergamma
AXI Retail Cloud Suite customer GAMMA
AXI Retail Cloud Suite customer Karwei
AXI Retail Cloud Suite customer IJsvogel Retail
AXI Retail Cloud Suite customer Pets Place
AXI Retail Cloud Suite customer Boerenbond
referentie Colruyt Group
AXI Retail Cloud Suite customer Okay Colruyt Group
Plus Retail ref
AXI Retail Cloud Suite customer Hans Anders
AXI Retail Cloud Suite customer Direkt Optik
AXI Retail Cloud Suite customer Standaard Boekhandel
AXI Retail Cloud Suite customer Sligro Food Group
AXI Retail Cloud Suite customer CASA
AXI Retail Cloud Suite customer Mayerline
AXI Retail Cloud Suite customer Boon's Markt
AXI Retail Cloud Suite customer MCD Mijn Supermarkt

Meer weten over het AXI Retail Cloud Suite Platform?

Gebruiksgemak, continue doorontwikkeling, perfecte integratie met uw webshop zijn de sleutelwoorden van onze omnichannel point of sale oplossing. Met AXI Retail Cloud Suite richten we ons op een groot aantal branches, waaronder supermarkten, bouwmarkten, tuincentra, warenhuizen, fashion retailers, telecom retailers en horeca.

 

Klik hier voor meer details

Wil u weten hoe u kan zorgen voor een naadloze en efficiënte self-checkout ervaring voor uw klanten?

 

Neem dan contact op voor een vrijblijvend intake gesprek.