Hasselt
24/04/2025

Stad Hasselt kiest voor toekomstbestendige back-upomgeving met AXI

Toen de bestaande back-upomgeving van Stad Hasselt stilaan tegen haar limieten aanliep, zocht de stad een partner die hen kon begeleiden naar een performante en toekomstgerichte oplossing. In AXI vonden ze die partner. Dankzij een doordachte aanpak, betrouwbare technologie van HPE en Veeam, en een sterke focus op security, beschikt Stad Hasselt vandaag over een robuuste, gelaagde on-premise back-upomgeving die bestand is tegen de toekomst.

 

Stad Hasselt beheert een uitgebreide ICT-infrastructuur die cruciaal is voor een vlotte dienstverlening aan burgers en medewerkers. Die infrastructuur wordt gehost in twee eigen datacenters.

De uitdaging: verouderde infrastructuur en beperkte retentie

 

De bestaande back-upomgeving van Stad Hasselt was na acht jaar aan vervanging toe. “We merkten dat we onze retentietijden niet meer konden garanderen. De apparatuur was simpelweg verouderd,” vertelt Yves Vandenbergh, diensthoofd Infrastructuur. Tegelijk lag de lat hoog: meer capaciteit, betere performance, gelaagde beveiliging en de mogelijkheid om alles on-premise te houden.

 

Daarnaast speelde ook de kostenstructuur een belangrijke rol. Stad Hasselt wilde geen oplossingen met variabele kosten, maar een helder, vast prijsmodel waarop ze konden vertrouwen. En bovenal: een partner die hen écht begreep.

De oplossing: doordachte configuratie en maximale controle

 

AXI kwam als beste uit een VITO-minicompetitie met een heldere totaaloplossing. “De manier waarop AXI het voortraject heeft uitgewerkt, stak er echt bovenuit,” zegt Vandenbergh. “Ze dachten met ons mee, gaven een duidelijk plan van aanpak en zorgden voor een oplossing die technisch volledig voldeed én binnen ons budget paste.”

De oplossing bestaat uit:

 

  • Twee HPE opslagrepositories met immutable storage
  • Een nieuwe, fysieke HPE server voor het beheer van de back-upomgeving
  • Virtuele proxy-servers op beide datacenterlocaties
  • Monitoringsoftware en disaster recovery met geautomatiseerde failovers    

Alle componenten werden on-premise geïnstalleerd, verspreid over de twee datacenters. “We hebben bewust opnieuw gekozen voor on-premise,” zegt Kristof Lenaers, Systems Engineer. “Zo vermijden we complexe privacybeoordelingen (DPIA’s) en houden we alles in eigen beheer, inclusief disaster recovery. Bovendien zijn onze datacenters gedimensioneerd om alles zelf te hosten.”

Resultaten: robuuste beveiliging, eenvoudig beheer en klaar voor de toekomst

 

De nieuwe oplossing betekent een wereld van verschil voor het team. “We hebben nu een back-upomgeving met gelaagde beveiliging, die volledig gescheiden is van het productienetwerk, zowel fysiek als op netwerkniveau.” aldus Lenaers. “Je geraakt niet zomaar op de backupomgeving. En met immutable storage zijn we ook beter beschermd tegen ransomware.”

 

Ook qua operationeel beheer is er winst: dankzij de bestaande kennis van Veeam was de leercurve beperkt, terwijl nieuwe componenten zoals Veeam ONE en de Orchestrator extra inzicht en flexibiliteit brengen. “We kunnen nu veel sneller reageren bij incidenten en hebben beter zicht op het datagebruik en de evolutie van onze opslag,” zegt Vandenbergh.

 

Een bijkomende troef is de schaalbaarheid: “De oplossing is bestand tegen de toekomst. We kunnen uitbreiden waar nodig en ook vijfjaarlijkse back-ups nemen, wat voor ons cruciaal is,” aldus Lenaers.

 

“We zochten een partner die meer deed dan technologie leveren. AXI dacht echt met ons mee en bood een totaaloplossing waarin we vertrouwen hebben, technisch én menselijk.”


Yves Vandenbergh, Diensthoofd Infrastructuur, Stad Hasselt

Samenwerking en ondersteuning: een betrouwbare relatie

 

Stad Hasselt tekende ook een Tier 2 SLA bij AXI, inclusief ongelimiteerde incidentondersteuning tijdens kantooruren en twee jaarlijkse remote audits. AXI coördineert bovendien alle communicatie tussen software- en hardwareleveranciers. “Voor ons is AXI het enige aanspreekpunt. Dat is belangrijk, want als kleine afnemer willen we niet verdwalen in een kluwen van supportkanalen,” zegt Vandenbergh.

 

Ondanks een kleine opstartuitdaging in de netwerkintegratie, die snel werd opgelost, kijkt Stad Hasselt terug op een vlotte implementatie. “AXI heeft goed gereageerd op onze feedback. We voelen ons gehoord als klant, en dat maakt het verschil.”