AXI Customer Case Renson
12/01/2023

Renson introduceert portals voor optimale dienstverlening en efficiëntere communicatie

Foto credits: alle beelden zijn eigendom van Renson

 

 

Renson bouwt online portalen voor haar medewerkers, klanten en installateurs voor een nog betere dienstverlening en efficiëntere communicatie. AXI zal deze 3 online portalen verder blijft ontwikkelen en beheren.

 

Renson, een Belgisch familiebedrijf gespecialiseerd in een gezond en comfortabel binnen- en buitenklimaat via ventilatie, zonwering, gevelbekleding en outdoor living, vertrouwt op AXI voor de bouw en het beheer van 3 user portalen en verhoogt zo de gebruiksvriendelijkheid van haar systemen voor klanten, medewerkers en Renson installateurs. Renson heeft wereldwijd 1600 medewerkers aan de slag en heeft een omzet van 280 miljoen euro.


 
Gebruiksvriendelijkheid verhogen

 

Binnen de afdeling van de Renson ventilatiesystemen, kunnen drie belangrijke spelers geïdentificeerd worden: eindklanten die een Renson ventilatiesysteem in gebruik hebben, professionals die de Renson systemen installeren en interne medewerkers die als contactpersoon optreden in geval van vragen of opmerkingen over een Renson ventilatiesysteem. Renson wilde voor elk van deze doelgroepen het gebruik en het beheer van de ventilatiesystemen vereenvoudigen. Het koos AXI als IT-partner om dit project, dat MyLio gedoopt werd, uit te werken. 


 
MyLio

 

Het MyLio project bij Renson omvat een geheel van drie verschillende gebruikersportalen waarmee geïnstalleerde Renson toestellen beheerd kunnen worden. Elk portaal biedt significante voordelen voor de doelgroep. De drie portalen werden gebouwd in het Angular framework met C# back-end en een centrale SQL database.
 

Het User portal


Dit ‘gebruikersportaal' richt zich tot de eigenaars van een Renson ventilatiesysteem. De gebruikers kunnen via dit portaal onder andere zien hoe het met de actuele binnenluchtkwaliteit gesteld is en zelfs de historiek daarvan bekijken. Zo zien ze hoe hun ventilatiesysteem automatisch zijn werk doet. Ook het ventilatiesysteem bedienen, controleren of alles goed werkt, meetwaarden uitlezen, mensen toegang geven of afnemen … zijn via datzelfde portaal mogelijk.

 

‘Gebruikers hebben dankzij dit portaal met andere woorden meer controle over hun binnenluchtkwaliteit én hun ventilatiesysteem. Een mooie meerwaarde voor de gebruiksvriendelijkheid’, aldus Ronan Dezyn, Product owner bij Renson. 

axi

Het Installer portal

 

Dit portaal richt zich op de externe installateurs van Renson ventilatietoestellen. Dankzij het portaal hebben ze meer verantwoordelijkheid en kunnen ze hun installaties zelf beheren. Ze kunnen onder andere toestellen registreren, toestellen groeperen binnen projecten, toegang geven of ontnemen aan gebruikers, rapporteren, meetwaarden bekijken, problemen detecteren enzovoort.

 

‘Terwijl ze vroeger steeds onze klantenservice moesten raadplegen voor deze zaken, kunnen ze dat dankzij het portaal nu zelf opnemen. Het levert hen een mooie tijdswinst op’, zo zegt Brecht Neyrick, R&D Manager IoT bij Renson. 

axi

Het Admin portal


Tot slot is er een intern admin portaal voor Renson medewerkers uitgewerkt. ‘Vroeger belden installateurs naar ons als ze hun toestellen wilden beheren. We hadden een volledig team dat continu bezig was met het ondersteunen van installateurs die iets wilden aanpassen of oplossen’, zo vertelt Ronan Dezyn, Product owner bij Renson. ‘Telkens moest dan de ID van het toestel opgezocht worden en werd in de database opgezocht van wie het toestel was. Dan pas kon gekeken worden naar het issue. Dat kostte niet alleen veel tijd, het proces was ook omslachtig en er kwam veel opzoekwerk aan te pas.’  

 

Sinds de ingebruikname van het admin portal kunnen installateurs zelf hun toestellen beheren en verloopt het beantwoorden van vragen efficiënter omdat toestellen nu sneller gelinkt kunnen worden aan de juiste gebruiker en installateur’. ‘Het proces verloopt vandaag niet alleen veel gebruiksvriendelijker, het bespaart ook tijd voor beide partijen, aldus Wouter Vercruysse, IT Consultant bij AXI. 

Samenwerking

 

Vandaag beheert en onderhoudt een team van AXI consultants en een UX Developer de drie portalen in nauwe samenwerking met Renson: van analyse en UX design, tot implementatie. ‘Het is fijn samenwerken’, zo zegt Wouter Vercruysse, IT Consultant bij AXI. ‘Er is een zeer duidelijke communicatie onderling en op regelmatige basis is er ruimte voor overleg.’ Daarnaast vindt Renson het belangrijk om vooruit te kijken en future proof te blijven. Daarom wordt op tijd en stond geïnvesteerd in updates en upgrades. 

 

AXI kijkt terug op een jarenlange samenwerking met Renson en ook in de toekomst wordt de samenwerking bestendigd. ‘We zijn tevreden met wat we nu al hebben, zo formuleert Brecht Neyrinck, R&D Manager IoT bij Renson, maar kijken met onze uitgestippelde roadmap ook vooruit’. ‘De roadmap definieert de samenwerking met AXI en vervat concrete acties met betrekking tot wat we nog willen bereiken met de portalen de komende jaren.’
 

Renson op AXI TRAXI Day 2022

Vrijdag 13 mei 2022 werd TRAXI Day 2022 georganiseerd bij Technopolis in Mechelen. Het event is een interne activiteit voor AXI medewerkers boordevol innovatie, technologie en inspiratie. Kennisdeling en de werking van AXI staan steeds centraal.

 

Brecht Neyrinck, R&D Manager IoT bij Renson, was gastspreker om de AXI medewerkers te vertellen over de ontwikkeling en de implementatie van de gebruikersportalen. ‘Zo zie je maar dat onze samenwerking écht goed zit, getuigt Wouter Vercruysse, IT Consultant bij AXI.