AXI Customer Dille & Kamille
24/03/2022

Dille & Kamille opent eerste Duitse winkel met de AXI Retail Cloud Suite software

Dille en Kamille is dé retailketen die duurzaamheid in huis, tuin en keuken hoog in het vaandel draagt. De populaire Nederlandse en Belgische winkels staan volgens eigen zeggen voor ‘de kracht van eenvoud en tijdloze schoonheid van natuurlijke materialen’.

 

Sinds 2019 rekenen de klanten van Dille & Kamille hun artikelen in de winkel af via de Retail Cloud Suite van AXI. Inmiddels werken de winkelmedewerkers van 27 Nederlandse winkels, 12 Belgische winkels en - sinds kort - 1 winkel in Duitsland met de innovatieve AXI software.
 

Expansiedromen

In 2021 werden de expansiedromen van Dille & Kamille werkelijkheid. De retailer dacht er concreet over na om een aantal winkels te openen in Duitsland. Ze merkten namelijk dat steeds meer Duitse klanten hun aankopen deden in de Nederlandse winkels. Daarop besloten ze eerst een Duitse webshop te openen, die al snel (online) records verbrak. Voor hen het signaal dat winkels openen in Duitsland de volgende logische stap was om verder te kunnen groeien.

 

Aan IT partner AXI werd gevraagd om haar winkelsysteem compliant te maken aan de Duitse wetgeving. 

De Duitse Kassengesetz wetgeving


In Duitsland is sinds 1 januari 2020 de ‘Kassengesetz’ kassawetgeving van kracht.  Dankzij deze wet wordt voorkomen dat na de afsluiting nog wijzigingen in de administraties in kassa's en andere elektronische registratiesystemen kunnen plaatsvinden. 

 

In het kort eist deze wetgeving dat elke kassa aangemeld wordt bij de Duitse belastingsdienst. Alle transacties, rapportages en kassasoftware aanpassingen dienen digitaal te worden opgeslagen voor een periode van 10 jaar. Elke klant die een Dille & Kamille winkel bezoekt dient een (digitale) kassabon te ontvangen.

 

 

Aanpassing in de AXI retail software


Sinds 2021 is de AXI Retail Cloud Suite geschikt voor de Kassengesetz richtlijnen. Nederlandse en Belgische retailers die willen expanderen richting Duitsland, kunnen hiervoor dus nu gebruik maken van het AXI kassasysteem.

 

Om te voldoen aan de regelgeving in Duitsland maakt AXI gebruik van de middleware van Epson. Deze 3rd party module is gecertificeerd door de Duitse overheid en voorziet iedere kassatransactie van de juiste elektronische handtekening, die vervolgens op de kassabon wordt geprint en bewaard in het elektronisch journaal.

 

De transacties worden - inclusief signature - vervolgens via het reguliere distributiemechanisme van de AXI Retail Cloud Suite verstuurd naar de centrale omgeving, van waaruit vervolgens de wettelijk verplichte csv-files worden opgeleverd. Dit zijn files waarin de transacties staan genoteerd in het bij wet verplichte dsfin-vk formaat.

    'Dat de AXI Retail Cloud Suite vanaf nu ook geschikt is voor de Duitse wetgeving, kadert in onze strategie en die van onze klanten. We zien cross-border commerce als een belangrijke trend. Onze klanten zoeken expansie en beperken zich niet tot de landsgrenzen.


    De eerste klant met een winkel in Duitsland is Dille en Kamille, maar ik verwacht dat meer van onze retailklanten en prospects internationaal gaan groeien. Die groei willen wij graag faciliteren, vandaar onze investering om onze oplossing geschikt te maken voor Duitsland.'

     

    Mike Snepvangers, Commercieel Directeur bij AXI

    AXI's internationale ambities 


    Ook in Frankrijk zijn er wettelijke verplichtingen die AXI reeds onderzocht heeft. Bovendien kunnen we beroep doen op onze partner die voor ons de wettelijke ontwikkelingen in de gaten houdt. Als één van onze klanten of prospects winkels opent in Frankrijk of Duitsland, kunnen we die perfect ondersteunen.

     

    Al jaren is de AXI Retail Cloud Suite een bepalende, sterke speler in de Benelux op het gebied van omnichannel Point of Sales en wordt door deze investering extra relevant.


    'We zijn helemaal klaar voor grote internationale ketens', besluit Mike Snepvangers.
     

    ‘We zijn al een aantal jaar tevreden klant van de Retail Cloud Suite van AXI. Dankzij dit pakket kunnen we belangrijke processen volledig automatiseren, denk bijvoorbeeld aan het inrichten van een automatisch bestelproces vanuit de winkels, maar ook voor het ondersteunen van onze omnichannel strategie. Dat zijn belangrijke aspecten die ons de kans geven om snel in te spelen op het veranderende koopgedrag van onze klanten. 

     

    AXI heeft ons perfect begeleid om ook onze expansie naar Duitsland te kunnen faciliteren. Opnieuw konden we beroep doen op hun expertise. Onze eerste winkel in Duitsland werd op 29 oktober 2021 feestelijk geopend in Keulen. Uiteraard is onze strategie om nog meer vestigingen te openen in Duitsland en daar zijn we nu klaar voor. Na een stevig traject kunnen wij alleen maar positief zijn over de intense samenwerking met de AXI engineers. Bij de livegang werkte alles perfect en zijn we zijn volledig klaar voor de toekomst.’

     

    Luuk Engelberts, IT Manager bij Dille & Kamille