AXI De Lijn blog
03/05/2018

De Lijn ziet voordelen in CMMN

Jan Vervoort, Business Continuity Manager bij de Vlaamse Vervoersmaatschappij, De Lijn, kwam in 2017 voor het eerst in contact met AXI. De presentatie van AXI Adaptive Case Management omtrent CMMN wekte zijn interesse over wat ACM kon betekenen voor De Lijn. Op vraag, organiseerde AXI een tweedaagse workshop rond CMMN & flexibel dossierbeheer.

Benieuwd naar hoe AXI Adaptive Case Management te werk gaat en dossiers kan stroomlijnen voor onder andere:

 

  • subsidieaanvragen
  • controle & inspectie
  • adoptie
  • vergunningen (bouw, import, export, etc.)
  • klachtenbehandeling
  • parlementaire vragen
  • verkiezingsbetwistingen
  • etc.

 

CMMN Workshop bij De Lijn

De probleemstelling bij De Lijn 

 

De Lijn gebruikte BPMN reeds voor Business Process Management, en was benieuwd naar de flexibiliteit die CMMN (Case Management Model & Notation) kon bieden.

BPMN is namelijk ideaal voor het modelleren van processen en activiteiten waar de meeste data vooraf gekend is en met weinig variatie in de workflows. Daarentegen is CMMN beter geschikt voor processen waar de volgende taak/activiteit afhangt van welke vorige taken er ondernomen werden en waar er tijdens het proces nieuwe informatie kan binnenkomen. De flexibiliteit van CMMN zorgt dat activiteiten niet volgens een vast stramien moeten verlopen, en laat kenniswerkers toe om in te spelen om bijkomende belangrijke data tijdens het proces.

De oplossing

 

Om het potentiële toepassingen & voordelen van adaptief dossierbeheer in te schatten selecteerde De Lijn één specifieke case. Rond deze case hebben we een intensieve workshop georganiseerd met een selecte groep kenniswerkers van De Lijn en onze experts van AXI Adaptive Case Management.

Het resultaat

 

  • In plaats van louter theoretisch rond CMMN te denken heeft De Lijn inzichten verworven over hoe ze reële processen kan optimaliseren
  • De experts van AXI Adaptive Case Management waren heel goed voorbereid, waardoor De Lijn het maximum uit de workshop kon halen
  • De Lijn heeft nu een beter beeld over adaptief dossierbeheer (ACM) en de vele potentiële toepassingen