Mensen aan het innoveren
05/02/2021

Innoveren met multidisciplinaire teams als sleutel tot succes

Wat we bij AXI al lang weten is dat producten maar uiteraard ook software niet enkel gemaakt worden door een mooi UI design te maken en zonder nadenken code te beginnen schrijven. Ik vond hierover recent een interessante blogpost van Sumeet K op UX Planet "My Senior UX Designer taught me to save time in less than 2 minutes". In deze blogpost vertelt hij over het belang van uitgebreid nadenken over de vereisten van software reeds héél vroeg in het proces. Dit door een goede business analyse te maken, af te stemmen met stakeholders, iteratieve validatie te krijgen, en pas dán volgende stappen naar het meer functionele en later naar het technische domein te nemen. Ook de methodologie bij AXI is hier trouwens op gebaseerd. Want de les die we hier gepresenteerd krijgen, is helemaal niet nieuw, maar bestaat al sinds 1999. 

 

Maar wat heeft dat nu met innovatie te maken? 

 

Want bij software- of productontwikkeling is het toch meestal duidelijk welke richting men zal uitgaan, terwijl dit bij innovatie vaak niet zo is? En dat klopt ook. Maar dat zou niet mogen betekenen dat de principes van het vroeg opsporen van requirements en validatie niet toegepast kunnen worden. 

 

 

Van correct begrijpen naar vernieuwende oplossingen

 

Gebaseerd op het gerenommeerde Business Model Canvas, innoveren we bij AXI volgens onze interpretatie van dat proces, met focus op innovatie en snelheid. Daarom hebben we bij AXI gekozen voor Lean Canvas en het bijbehorende proces dat Ash Maurya in zijn boek Running Lean beschrijft.

 

Het gaat eerst en vooral om het begrijpen van het probleem. Wat zijn de uitdagingen van de klant? Welke challenges ervaren de eindgebruikers? Waar knelt het schoentje? 

Zolang we de kern van het probleem niet goed begrijpen of er teveel assumpties rond verzinnen, is elke verdere investering in een idee jammer genoeg pure tijdsverspilling. #notsolean

 

En dat geldt ook voor het bedenken van oplossingen. We moeten ernaar streven om buiten onze comfortzone te gaan werken - en reeds gedane ontwikkeling en oplossingen even buiten beschouwing te laten - om zo goed mogelijk antwoord te bieden op de effectieve nood van de klant. 

 

 

Ingrediënten van een goede Innovation Experience (IX)

 

Ook het design vetting dat in bovenvermelde blogpost wordt beschreven, passen we toe bij AXI. We zetten multidisciplinaire teams op om ideeën telkens vanuit verschillende invalshoeken te kunnen benaderen. Dankzij de verscheidenheid van invalshoeken - de expertise van zowel onze visionaire teamgenoten, onze commerciële marktexperten, onze technische architecten als onze kenners, onze analisten – slagen we erin om zelfs problemen die later zouden kunnen opduiken, reeds vroeg te detecteren.

 

Denk hierbij bijvoorbeeld aan UX-problemen. Eindgebruikers willen geen wijzigingen doorgepusht krijgen puur en alleen omdát die innovatief zijn, neen, die moeten hen daadwerkelijk meerwaarde bieden. En als iets technisch (nog) niet realiseerbaar is, moeten we er eerst de risico's uithalen om dan pas verder te gaan. 

 

En tot slot kijken we ook naar schaalbaarheid op termijn. Hoeveel klanten kunnen we met deze nieuwe innovatie helpen? Hoe verschillend zijn hun wensen? Hoe past dit best binnen de architectuur van onze klanten? 

 

 

Innovatie bij AXI, een tussenstand

 

Zolang we ons tijdens een innovatieproces vroeg genoeg vragen stellen en onze assumpties voldoende durven challengen en valideren, bereiken we sneller een goede uitkomst. Zo blijkt ook uit onze klantinnovaties die we de voorbije jaren stelselmatig hebben uitgerold. 

 

We hebben opvallend veel innovatieprojecten rond machine learning en artificiële intelligentie opgezet voor het zoeken naar patronen in wetteksten en arresten, het uittesten van een slimme hyperautomation oplossing en het aanreiken van een next-gen tool voor prijssimulaties, die niet enkel AI gebruikt als inzicht, maar ook als werkinstrument dankzij R Studio. 

 

Benieuwd wat onze multidisciplinaire teams voor uw challenges kunnen betekenen? Laat het ons weten in onderstaande form.

 

 

Geschreven door Sebastiaan Mindreau, Digital Innovation Manager bij AXI

Stuur ons uw reactie

 

We laten ons graag inspireren