AXI Innovation - meer dan technologie
08/06/2021

Innovatie gaat niet om technologie

Wie de titel van deze blogpost leest denkt allicht: 'Dat klopt niet ... zonder technologie geen innovatie'.  Maar ook dat statement klopt niet 100%.  Akkoord, je hebt technologie nodig om innovatie te doen slagen.

 

Misschien kan ik mijn punt beter verduidelijken aan de hand van volgende kleine anekdote:

 

Toen ik bij AXI de functie van Innovation Manager aanvaarde, waren er al meer dan 14 jaar innovatie initiatieven voorbij gevlogen. Al diverse innovatie formats - zowel intern als extern - waren de revue gepasseerd waarvan AXIVATION de laatste in het rijtje was. AXIVATION was een echte hackathon door en voor techneuten met een sterke focus op technologie.

 

Dit jaar organiseerden we bij AXI de AXIvation weeks 2021 met als doel een ideathon: dé manier om samen knappe ideeën te bedenken. Zo was er een topic over hoe een nieuwe shopping app eruit zou kunnen zien. Heel wat collega's gingen ervan uit dat dit een technisch verhaal zou zijn. Het werd - dacht ik - helder genoeg gecommuniceerd maar toch haakten sommigen daarom af.

 

Dat is natuurlijk jammer want innovatie gaat in de eerste plaats over vernieuwing, niet over technologisering. Over nieuwe manieren bedenken hoe iets functioneel anders en beter kan. Hoe een klant sneller en efficiënter bediend kan worden. En dat niet enkel met een 'extra knopje' maar fundamenteel op zoek gaan naar een andere manier van denken.

 

Misschien kunnen - door onze ervaring en expertise in bepaalde sectoren te gebruiken - ook andere sectoren vooruit geholpen worden: Hoe retail bijvoorbeeld de toekomst van mobiliteit kan bepalen. Of hoe de immobiliën de eventsector kan overstelpen.

 

Je weet wel, out-of-the-box oftewel 'wild' denken.

    Hoe pak je dat concreet aan?

    Door het opzetten van multidisciplinaire teams. Tijdens de AXIvation weeks 2021 adviseerden we onze finalisten om een goed uitgebalanceerd team samen te stellen dat bestond uit vier evenwaardige personas:

     

    • de visionair: Een idee rijpt in ons hoofd. Een visionair is daar nog net iets beter in. De visionair loopt over van dit idee en is het kloppend hart die iedereen binnen het team begeestert. 
    • de verkoper: Wie investeert in een idee moet ook nadenken over de return. Deze persona kent de markt door en door om te weten wat wel en niet zal werken. Hiervoor zijn gesprekken met de klant om een idee af te stemmen en te valideren onontbeerlijk.
    • de techneut: Om het idee effectief te laten landen, schat deze persona de technische haalbaarheid op een hoog niveau in en is ook verantwoordelijk voor de bewaking van het technisch concept.
    • de kenner: Deze persona in de vorm van een product specialist, een business of functioneel analist of consultant - of beter nog - een User Experience expert die perfect weet wat er functioneel bij de hedendaagse gebruikers leeft.

     

    Meng dit team goed met het benodigd budget en de juiste sturing en je krijgt van een zo-zo idee een topidee, waarvan je ook zeker weet dat er een markt voor is.

     

    Neen, het gaat níet om de technologie, want zelfs als je begint te bouwen moet je vooral verkopen met je value proposition, niet met je minimum viable product (MVP).

    Zin gekregen om met ons aan de slag te gaan? Neem dan zeker contact op met mij via onderstaand formulier.

     

    Geschreven door Sebastiaan Mindreau, Digital Innovation Manager bij AXI

    Stuur ons uw reactie

     

    We laten ons graag inspireren