API's als bouwsteen voor een stevige omnichannel architectuur

Goed onderbouwde API's in combinatie met een holistische integratiestrategie zorgen voor een naadloze omnichannel ervaring voor uw klanten.

 

Door het ontwikkelen van een IT-architectuur waarin alles op een geschikte manier met elkaar verbonden is, zorgt u ervoor dat uw organisatie efficiënt werkt én het vermogen heeft om zich snel aan te passen aan de steeds sneller veranderende verwachtingen van de markt.

 

Header logo

De kern van de API economie

 

Retailorganisaties die erin slagen om hun waardevolle data op een slimme manier te verpakken zijn in staat om diverse uitdagingen sneller op te pikken:

 

  • enerzijds door ze aan te bieden op een API-markt zodat andere partijen er hun voordeel mee kunnen doen
  • anderzijds door er zelf ook weer nieuwe markten mee aan te boren.

 

Ontdek hoe u de best passende integratie strategie kunt opzetten aan de hand van een API-architectuur en hoe u al deze API's kunt beheren via een API Management platform. Wellicht biedt een event-driven architectuur een complementaire oplossing voor uw business naast de traditionele integratie- of API platformen.

 

API Management Platform   Event-driven architectuur

API-driven omnichannel strategie

 

Een API-driven omnichannel strategie biedt uw retail business heel wat voordelen. Gebruik de kracht van API's om uw business naar een hoger niveau te tillen:

API's voor een gestroomlijnde samenwerking

De samenwerking tussen verschillende afdelingen van uw organisatie maar ook met partners verloopt eenvoudiger. Iedereen maakt gebruik van een eigen IT platform maar al deze data dient vlot en snel gedeeld te worden. API's maken synchrone integratie veel eenvoudiger.

Een naadloze omnichannel customer experience

Als retailer wilt u een consistente klantbeleving aanbieden via al uw verkoopkanalen om gelijke tred te houden met veranderende klantvoorkeuren. Zo heeft u in de loop van de jaren heel wat applicaties en processen ontwikkeld en wellicht bent op het punt gekomen dat het complex wordt om snel nieuwe oplossingen te bouwen. Om uw retailbusiness efficiënt te runnen en door de toevoeging van externe partners dient u meer controle te houden over uw applicatielandschap. Zo bent u in staat om verschillende back-end systemen en kanalen met elkaar te ontsluiten via API's.

Een snellere time-to-market voor retail innovaties

Retailers beschikken over heel wat back-end systemen, data en services. Als ze die kunnen ontsluiten via API's ontstaat een basis om op verder te bouwen. Deze bestaande API's kunnen gebruikt worden om snel nieuwe applicaties te bouwen. Maak gebruik van verschillende delen van uw applicatienetwerk in combinatie met herbruikbare assets om niet alleen binnen uw IT team problemen op te lossen maar ook de business uitgebreide mogelijkheden te bieden.

Gepersonaliseerde ervaringen aanbieden

Bouw diepere relaties op met uw klanten en lever de gepersonaliseerde ervaringen die klanten verwachten. Dankzij het vlot integreren van klantprofielen in uw dataplatform kunt u klanten beter targetten en perfect inspelen op zijn of haar voorkeuren. Alle klantinformatie wordt gesynchroniseerd om bepaalde processen te stroomlijnen, klantprofielen te consolideren en gevoelige informatie perfect te beveiligen.

Een groter klantbereik verhoogt de omzet

Een omnichannel retailer bereikt zijn klanten niet meer alleen via de traditionele kanalen zoals in de winkels of via de webshop. De retailer biedt zijn artikelen ook aan via mobiele apps, zet partnerships op met gerenomeerde B2B retailplatformen, gebruikt 3rd party apps, sociale netwerken en maakt koppelingen met IoT en devices. Door het aanbieden van API's wordt het klantbereik significant uitgebreid en dat heeft positieve gevolgen op de omzet.

Iedereen wordt 'integrator'

 

Om de juiste snelheid te houden of voorsprong te nemen op uw concurrenten krijgt uw IT team steeds meer vragen van de business.

 

Dankzij een API-gedreven aanpak is iedereen binnen uw organisatie een integrator: developers, het integratie team, de business werken samen als een team aan innovaties en oplossingen, over rollen en functies heen.

Onze dienstverlening rond API's

De AXI integratie consultants ondersteunen uw organisatie bij:

 

  • het uittekenen en opstellen van een API strategie
  • het opstellen van een API portfolio
  • het analyseren en bouwen van API's
  • het implementeren van de benodigde API's.

Ontdek hier alle online kennissessies rond integratie voor retailers

Afbeelding
unified commerce boosten dankzij integratie

Hoe real-time gegevensuitwisseling uw unified commerce aanpak kan boosten

Tijdens deze on-demand kennisessie praten we u bij over het belang van integratie voor uw retailbusiness.

 

Wat mag u verwachten? Dankzij zijn jarenlange ervaring vertelt Niek Jacobsen, Integration Architect bij AXI, u aan de hand van enkele interessante use cases: hoe u de best passende API-architectuur kunt opzetten en kunt inpassen in uw integratielandschap en hoe u API's kunt bouwen en beheren via een krachtig API Management platform.

 

Daarnaast bespreekt hij de mogelijkheden en de voordelen van een event-driven architectuur als complementaire oplossing voor uw retailbusiness naast de traditionele integratie- of API platformen.

Meer details
Afbeelding
API Management platform

Ontdek de kracht van een schaalbaar API Management Platform

Tijdens deze on-demand kennissessie gaan we dieper in op het belang van een API Management Platform.

 

API's ontwerpen, implementeren en aanbieden is lang niet voldoende. API's die deel uitmaken van een weldoordachte API strategie zorgen ervoor dat uw business objectieven eenvoudiger en sneller worden gerealiseerd.

 

Dankzij de opzet van een API Management Platform kunt u genieten van klant-en-klare functies zoals analyse, API-documentatie en een API-gateway die een veilige toegang tot uw API's garandeert. Daarnaast biedt zo'n platform ook mogelijkheden voor het documenteren, socialiseren en analyseren van API's.

Meer details
Afbeelding
event gedreven bedrijfsprocessen automatiseren

Event gedreven retail bedrijfsprocessen eenvoudig automatiseren en configureren

Op donderdag 23 juni van 16:00 tot 17:00 ontdekt u hoe u uw event gedreven bedrijfsprocessen eenvoudig kunt automatiseren en configureren via een event-driven architectuur.

 

Als omnichannel retailer heeft u te maken met high volume externe en interne gebeurtenissen die u ook snel dient af te handelen.

 

Strategische wendbaarheid is hierbij cruciaal. Om als retailer een klantgerichte, flexibele en agile organisatie op te zetten, moet u in staat zijn om snel in te spelen op steeds verdere ontwikkelingen en veranderingen binnen uw sector.

Meer details

Ik wens meer informatie over integratie voor mijn retailorganisatie