TDV 2019: Een geslaagde editie

Case management
02 december 2019
De Trefdag Digitaal Vlaanderen vond plaats op donderdag 28 november 2019 in het ICC in Gent. AXI Group was van de partij.

28/11/2019 - Ook dit jaar werd Trefdag Digitaal Vlaanderen van het Agentschap Informatie Vlaanderen georganiseerd in het ICC in Gent. Met 400 bezoekers meer dan vorig jaar en een registratiestop wegens volboekt, beloofde de Trefdag een groot succes te worden. Bij het binnenkomen overviel je precies een soort festivalgevoel. Veel mensen en overal drukke wachtrijen, maar hier kreeg je niet zomaar een polsbandje, wel een lanyard met jouw persoonlijke programma op afgedrukt. Eenmaal binnen, wachtten koffie en koffiekoekjes ons op.
 
Iedereen verzamelde om 09:30 in het Auditorium voor de plenaire openingssessie, die werd ingeleid door niemand minder dan Jan Jambon, minister-president van de Vlaamse Regering. We leerden dat hijzelf informaticus van opleiding is (in de tijd van computers met ponskaarten vertelde hij lachend) en het Trefdag event en 'Radicaal Digitaal' dan ook een erg warm hart toedraagt. Nadien kwam Barbara Van Den Haute, Administrateur-generaal bij Agentschap Informatie Vlaanderen op het podium om ons enthousiast welkom te heten op de dertiende editie van Trefdag Digitaal Vlaanderen.

De keynote werd dit jaar gegeven door Thierry Geerts, CEO van Google Benelux. Hij haalde hiervoor inspiratie uit zijn boek 'Digitalis'. Hij benadrukte hoe belangrijk de vierde industriële revolutie is, aangezien voor het eerst de burger en de klant hierin centraal staan. We moeten als Vlamingen meer durven innoveren en daar ook trots op zijn. Hij uitte zelf enorme bewondering voor Vlaamse bedrijven zoals IMEC in Leuven, waar vele toonaangevende bedrijven uit Silicon Valley hun bestellingen plaatsen.

Zijn laatste slide stelde nogmaals dat we dringend in actie moeten schieten in Vlaanderen en hij liet ons gaan met de gevleugelde woorden 'Wees ambitieus en have fun. Het is de moment om klanten en burgers tevreden te stellen!'.

Een kwartier later begonnen de eerste break-out sessies, maar wij gingen eerst wat vragen beantwoorden en mensen te woord te staan op onze stand. Om een half uurtje later toch even weg te glippen om Koen De Maesschalck, Case Management Expert bij AXI Group, samen met Michael Peeters van het Departement Buitenlandse zaken aan het werk te zien. 'De kracht van Case Management: digitaal portaal voor vergunningen' viel onder de noemer 'Efficiëntie door digitalisering' van het thema 'Samenwerken'. Beide heren presenteerden enthousiast en duidelijk overtuigd van de goede oplossing die ze respectievelijk hebben aangeboden en in huis gehaald. Michael deed uit de doeken waar ze initieel mee worstelden en welke oplossing ze voor ogen hadden. Koen pikte hierop in om de Ground lion oplossing verder toe te lichten. Hij sprak iedereen in het publiek aan door zowel een businessgerichte als meer technische uitleg met demo te voorzien. Ook hier viel op dat de interne en externe gebruikers en hun ervaring centraal staan in het hele verhaal. 

Tijdens de lunchpauze werd het aan alle standen plots gezellig druk. Terwijl studenten stiekem snoepjes en stylo's scoorden, gaf Oliver van LeanIX een demo, lichten Janne en Claudia het financiële ERP pakket van AXI toe, vertelden Thomas en Richert over de meerwaarde van data-inzicht, beantwoordden Koen en Gregory vragen over case management en zorgden Frederik, Céline, Nico en Isalien voor een verhelderende uitleg over alle andere services en oplossingen van de AXI Group.

Vlak na de pauze volgde de sessie 'Evolueren naar een kennisgedreven organisatie met het 0365 platform'. Daar sprak Dries Verdonckt, LoQutus's Employee Productivity Lead Strategist, over het O365 platform en alle leuke, handige features die organisaties kunnen helpen efficiënter en aangenamer samen te werken. Hij begon zijn verhaal met herkenbare situaties en verduidelijkte de meerwaarde van de tools OneDrive, Teams en Sharepoint. Zijn sessie was kort en bondig en perfect binnen de tijd. Een vragenronde bleef jammer genoeg uit, wat raar... Of toch niet! Enkele mensen kwamen aanschuiven om nog even met Dries te kunnen spreken.

We waren er graag bij en kijken al uit naar de 2020 editie!
 
Eline de Baets