Innoveren in crisistijden... Kan dat?

Innovatie
13 mei 2020
Wij als AXI zijn er klaar voor. Beter nog, we zijn er voortdurend mee bezig. Onze interne en externe innovatietrajecten staan niet stil, ook niet tijdens een crisis.

Het zijn uitdagende tijden (wat een understatement eigenlijk...). Dat hoef ik u waarschijnlijk niet uit te leggen.

We worstelen allemaal om 'in ons kot' te blijven, samen van thuis uit te werken én tegelijk de kinderen te onderwijzen en te entertainen. Om de eenzaamheid of het gebrek aan beweging tegen te gaan, durven we al eens een klein wandelingetje te maken buiten. Niet te lang en op een veilige afstand natuurlijk.

Maar intussen draait de wereld wel verder...

De uitdagingen van vandaag zijn vooral gericht op efficiënt thuiswerken en digitaal samenwerken. Neem zeker een kijkje naar onze ‘Modern Workplace’ Microsoft Teams webinar serie.

De uitdagingen van gisteren zijn niet opeens verdwenen door de crisis, maar staan momenteel op een laag pitje. Ze zijn nog aanwezig, en zullen binnen enkele maanden terug op de voorgrond treden.

Maar waar zijn de uitdagingen van morgen plots naartoe? 

Die zijn er toch ook nog altijd? En ze zijn inderdaad nog even onzeker als ze gisteren waren. Want ja, innovatie lijkt wel een ‘gevaar’, in de oerzin van het woord. We zijn als mensen niet happig om van nature nieuwe, onzekere dingen op te zoeken en uit te proberen als we er (nog) geen nood aan hebben. Maar als we klaar willen zijn voor de toekomst moeten we wel degelijk nu al aan de slag gaan. En net daar ligt de opportuniteit van innovatie, ook in crisistijden.


“The Chinese use two brush strokes to write the word ‘crisis.’ One brush stroke stands for danger; the other for opportunity. In a crisis, be aware of the danger - but recognize the opportunity.” - John F. Kennedy (*)
 

Het idee van gisteren, is de opportuniteit van morgen

In deze crisistijden is het belangrijk om te (blijven) innoveren. Bedrijven zijn volop bezig met hun diensten prominenter aan te bieden en zelfs samen met, voor velen nieuwe, extra diensten zoals thuislevering en contactloos betalen waar mogelijk. Zonder filosofisch te worden is dat niet noodzakelijk de richting die we allemaal uit willen en kunnen gaan in de toekomst, maar het toont aan dat er effectief mogelijkheden zijn. Zo slagen bepaalde winkels er bijvoorbeeld nu in om een groter volume te realiseren met dezelfde (of zelfs minder) fysieke investeringen zoals winkel- en stockageruimtes.

En anderzijds worden nieuwe VR (virtual reality) en AR (augmented reality) steeds realistischer en toepasbaarder. Denk aan online webshops, waar je kan bekijken hoe die nieuwe zetel zou staan in je eigen woonkamer. Ook IoT (internet of things) wint in deze crisis aan belangrijkheid. Integreren van sensoren in een gestroomlijnd proces zonder tussenkomst van field workers om metingen uit te voeren, biedt ook in deze ‘afstandige’ tijden nieuwe mogelijkheden.

Ga de uitdaging aan!

Wij als AXI zijn er klaar voor. Beter nog, we zijn er voortdurend mee bezig. Onze interne en externe innovatietrajecten staan niet stil, ook niet tijdens een crisis. Zo zijn we intern al enige tijd bezig met IoT, locatiebepaling, hyperautomation, machine learning, integratieplatformen, kassaloos winkelen, fraude-detectie, NLP (natural language processing), etc. Maar we zijn voor onze externe trajecten steeds op zoek naar organisaties en bedrijven die mee in ons verhaal willen stappen om samen innovatieve business cases te realiseren.

We kunnen vlot van start gaan, want dit alles begint met een goed gesprek en dat kan gemakkelijk virtueel georganiseerd worden. Neem gerust hieronder contact op om samen op zoek te gaan naar uw grootste digitale uitdaging! En onthoud, alle ideeën zijn welkom, en liefst de gekste eerst.
 
Maar bovenal, draag zorg voor uzelf en uw naasten en stay safe.

Geschreven door Sebastiaan Mindreau, Digital Innovation Manager @AXIGroup

 

(*) De foutieve vertaling van het Chinese 危機 of 危机 die John F. Kennedy (en anderen) gebruik(t)en, lijkt voort te komen uit ‘wishful thinking’. We willen absoluut geen afbreuk doen aan de Chinese taal, maar vinden de boodschap hoopgevend en krachtgevend. En als er nu iets is dat we nodig hebben in deze moeilijke periode, dan is het wel hoop en optimisme. Daarom hebben we beslist om deze quote in deze blog te gebruiken.

Bron: https://workplacepsychology.net/2014/08/10/in-chinese-crisis-does-not-mean-danger-and-opportunity/