AXIVATION contest - Meet team Shiny Pro Boono

AXIVATION 2019
10 juni 2019
Maak kennis met dit team én met de case die ze op 13 september 2019 zullen tonen tijdens de AXIvation 2019 contest: Maakt AI het promotieproces van supermarktketen BOON eenvoudiger?

Team Shiny Pro Boono

Het project

De promoselectie van Boon supermarkten ondersteunen met AI
Met ons project trachten we de promotieselectie van 3 Nederlandse supermarktformules te versoepelen via Artificial Intelligence. De formules in kwestie zijn Boon’s markt, MCD en MCD alledag, allen onderdeel van onze klant ‘Boon Food Group’. Samen zijn zij goed voor een 40-tal supermarkten en buurtwinkels.

Het idee voor ons project kwam tot stand na een gesprek met Jeroen van den Hondel, ons aanspreekpunt bij Boon Food Group. Hij legde ons het huidige proces van promoselectie uit, waarbij medewerkers elke week dienen te bepalen van welke promotie een product mag genieten. Hiervoor krijgen zij een excellijst met producten binnen, en moeten zij manueel bepalen welke promotie het best bij een product past. Een hels karwei waarin wij graag verlichting bieden!

In het kader van de Axivation challenge hebben we Boon aangeboden om hen een R Shiny applicatie aan te leveren, die per product de ideale promotie bepaalt.  Daarnaast zal de applicatie tevens aangeven op welke andere producten een bepaalde promotie impact zal hebben. Hiermee kunnen we zowel het risico op kannibalisatie als opportuniteiten voor cross-selling in kaart brengen. Om ons model te kunnen opbouwen en trainen, werd ons een truckload aan data aangeleverd; zo beschikken we namelijk over alle promotie- en kasticketdata van de 40 winkels over de voorbije 4 jaar. 

Het team

In de samenstelling van ons team zijn we strategisch te werk gegaan. Enerzijds wilden we met onze teamleden zowel AXI als Loqutus representeren. Anderzijds werd er gescreend op ervaring binnen data analytics en/of in de retailwereld. Hier zijn alvast onze 3 leden:

Thomas Michem
Unit manager en ruggensteun van het Loqutus Analytics & Insights team. Thomas draagt officieel de titel van Data architect, maar deinst niet terug om een extra pet te dragen waar nodig. Zo heeft hij al meermaals bijgedragen tot de bouw van enkele succesvolle ShinyApps; ervaring die ons team ten volste zal benutten!

André Geertse
Projectleider, developer en data scientist binnen het AXI-team. Via meerdere projecten over de jaren heen heeft André heel wat kennis opgebouwd binnen de retail-wereld. Daarnaast is ontwikkelen in R hem ook niet vreemd en gaat hij samen met Thomas ons team vertegenwoordigen op de R conference in Toulouse. Alweer een ervaringscombo die we ten volste kunnen gebruiken!

Sander Van Driessche
Data Analyst binnen Thomas’ A&I-team en tevens de benjamin van de ploeg. Alsnog heeft hij heel wat ervaring achter de kiezen wat betreft Data analyse, R en shiny apps. Ook zijn retailervaring is aanwezig: alvorens zijn aantrede bij Loqutus heeft Sander namelijk 4 jaar lang het CRM-team van Colruyt Group vertegenwoordigd als Business/Functional analyst. Alweer een ideale toevoeging aan de 3-ledige Shiny Pro Boono-machine!