Beeld van een PLUS Retail winkel
18/12/2020

Business continuïteit PLUS Retail verzekerd dankzij AXI

Breda – Eind 2018 kreeg AXI de opdracht van PLUS Retail om de bestaande software systemen te moderniseren. Deze vernieuwing borgt niet alleen de technische zekerheid voor PLUS Retail maar legt ook een stevig fundament voor verdere innovatie en modernisering. Dit stelt PLUS Retail in staat om flexibel in te spelen op marktontwikkelingen en vorm te geven aan de verdere digitale transformatie.

 

 

AXI is sinds eind jaren 90 een belangrijke IT partner voor PLUS Retail bij het ondersteunen van haar centrale werking en winkelprocessen. Eind 2018 kreeg AXI de opdracht van PLUS Retail om de bestaande AXI systemen te vernieuwen. Aan de hand van een agile aanpak met maandelijkse releases, werd het centrale ERP van een verouderde client/server omgeving naar een moderne HTML based gebruikersinterface getransformeerd.

 

Daarnaast werden het winkel ERP, het centrale financiële systeem, het financiële systeem voor de zelfstandige supermarktondernemers en het managementinformatiesysteem technisch gemigreerd.

 

Op die manier wordt de continuïteit van alle applicaties verzekerd binnen een gemoderniseerd applicatielandschap. Tijdens het migratietraject werden tevens diverse technische en functionele verbeteringen doorgevoerd.

 

 

Klaar voor de toekomst


Het gehele traject, genaamd MAXI (Modernisering AXI systemen), betekent het veiligstellen van de business continuïteit dankzij de technische migraties op basis van de laatste nieuwe technologieën en werd begin oktober 2020 succesvol afgerond. “Met het doorvoeren van dit project hebben we onze primaire systemen op technisch vlak veiliggesteld en is de technische continuïteit voor PLUS Retail verzekerd.”, aldus Rik de Weerd, manager Digitale Transformatie.

 

Naast de puur technische migraties werd het centrale ERP systeem voorzien van een gebruiksvriendelijke moderne UI. Gebruikers konden in een hybride omgeving gebruik maken van de oude schermen die door middel van maandelijkse opleveringen gemoderniseerd werden. Zo konden de gebruikers snel gebruik maken van  reeds gemoderniseerde en verbeterde schermen en functionaliteiten. “In anderhalf jaar zijn we erin geslaagd dit grote vernieuwingsproject op te leveren waarbij we tevens getracht hebben om oog te hebben voor quickwins en verbeteringen die meegenomen werden in de releases.”, aldus Michel Petrusma, Sales Director AXI. “We zijn oprecht trots dat we met het MAXI team deze grote klus geklaard hebben en een stevig fundament hebben gelegd voor het moderne applicatielandschap van PLUS Retail.”

 

De applicaties in het PLUS landschap worden met elkaar geïntegreerd middels microservices binnen een best-of-breed applicatielandschap waarmee PLUS Retail flexibeler kan inspelen op marktveranderingen.

 

Parallel aan de technische migraties werden vernieuwingen doorgevoerd in het kader van lopende ICT projecten die de business ondersteunen zoals ‘Electronic Shelf Labelling’ en de assistentie bij de uitrol van nieuwe handheldterminals en de vernieuwing van de AXI applicatie ervan.

 


MAXI team


In totaal werkten 60 medewerkers van zowel PLUS Retail als van AXI intensief samen om dit moderniseringstraject in goede banen te leiden. Het MAXI team zorgt er zo voor dat PLUS Retail weer helemaal klaar is voor de toekomst.

 

“Er is door het team een knappe prestatie geleverd om zo’n grootschalig project binnen de tijd en binnen de scope te realiseren. Samenwerking en communicatie tussen de diverse afdelingen en met onze leverancier AXI, verliep soepel, waardoor een complex project behapbaar werd.”, aldus Rik de Weerd, manager Digitale Transformatie PLUS Retail.

 

“Er is aan PLUS Retail en AXI kant hard gewerkt om de backbone applicaties te moderniseren, dit terwijl de PLUS Retail processen ook 24/7 bleven doorlopen. Een prestatie van wereldformaat!” benadrukt Joost den Ouden, Retail Director AXI.