MLOZ
03/10/2019

De integratie van een
nieuwe ESB-oplossing bij
Onafhankelijke
Ziekenfondsen

De Onafhankelijke Ziekenfondsen groeperen 4 apolitieke en dynamische ziekenfondsen. Met meer dan 2 miljoen leden zijn de Onafhankelijke Ziekenfondsen de derde grootste verzekeringsinstelling in België. De ambitie is om een proactieve en innoverende gezondheidsactor zijn, ten dienste van haar leden. 

 

 

AXI ondersteunde MLOZ-IT bij het creëren van een Enterprise Service Bus integratie-architectuur gebaseerd op hun bedrijfsnoden. Daarnaast gaf AXI duidelijke richtlijnen en advies omtrent deze nieuwe architecturale software aanpak.

 

De AXI integratie experten hielpen om de gekozen oplossing, de IBM integration Bus, op de correcte manier te implementeren. Dankzij de AXI methodologie: architect, assist, assure kan steeds verder worden doorontwikkeld én kunnen toekomstige projecten duidelijk worden gedefinieerd.

De meerwaarde van het ESB Competence Center

 

Een eerste uitdaging bestond erin om het MLOZ managementteam te overtuigen van het belang van de integratie van een ESB-oplossing, inclusief de opstart van een ESB Competence Centre waarbij de focus ligt op de ROI van de investeringen die bestaan uit zowel de oplossing zelf als de trainingen aan de eindgebruikers. Gezien de eerste stappen in het proces vlot verliepen was het management snel overtuigd dat dit de beste beslissing was voor de toekomst van de organisatie.

 

Daarnaast moesten ook de medewerkers overtuigd worden van de voordelen van de gekozen oplossing. ‘Point-to-point integratie werd reeds eerder geïmplementeerd in onze manier van werken, maar daar moest verandering in komen. Eén gestandaardiseerde interface leek onze beter in gebruik’ legt Wim Savonet, Team Coördinator bij MLOZ uit.

 

De MLOZ- IT medewerkers waren eerder terughoudend tegenover veranderingen, zij vonden een centraal gemanaged platform namelijk minder evident. Maar toen het ESB Competence Center de voordelen kon aantonen van hoe het personeel kon worden opgeleid en hoe de juiste richtlijnen konden worden aangeleerd, waren ook zij snel aan boord van dit project. Het AXI integratieteam maakte een goede voorbereiding aan de hand van duidelijke richtlijnen en best practices en begeleidde de organisatie vervolgens bij de implementatie van de oplossing.

 

Inmiddels heeft iedereen binnen MLOZ-IT ontdekt welke meerwaarde het project met zich meebrengt. “We merken dat we niet overal dezelfde mindset hebben binnen verschillende domeinen, maar we komen uiteindelijk wel tot de conclusie dat iedereen, op termijn, de voordelen van de gekozen projecten inziet. Vooral de integratie van de klantenservices zal voor ons een belangrijke stap zijn in de organisatie.

Binnen MLOZ-IT zien we de ondersteuning van het ESB Competence Center als een langetermijn project. We merkten al snel dat de taak van AXI nog lang niet afgerond was na de implementatie. Wij zullen blijven rekenen op de AXI consultants voor de blijvende ondersteuning van onze projecten in de komende jaren.

 

Wim Savonet, Team Coördinator bij MLOZ.

Tevreden leden en tevreden medewerkers

 

Voor de leden van MLOZ zijn de doorlooptijden voor terugbetalingen aanzienlijk korter geworden. Er blijft voor de MLOZ-IT medewerkers meer capaciteit over voor onderhoud en ondersteuning van de diverse diensten. De onderhoudskosten zijn ook aanzienlijk gedaald, waarbij alles veel soepeler verloopt dankzij de transparantie die de nieuwe applicaties bieden.

 

Kortom, de MLOZ-IT medewerkers zijn tevreden over de nieuwe ESB-oplossing en de ondersteunende rol van het ESB Competence Center. Het ESB Competence Center geeft hen een enorm hoge toegevoegde waarde binnen dit project.